/whatever we wear, wherever we go, yes means yes, and no means no

Våldtäkt. Vad är det första du tänker på när du hör det ordet? Överfall i en mörk skog sent på natten, höga skrik och slag. En total främling som har sex med en person som kämpar emot men det slutar inte ändå. Det är nog den första tanken för de flesta, det var det för mig med. Tills det hände mig. Jag hade inte tänkt skriva om det och ingen vet hur det egentligen står till, för det är "inte något man ska prata om". Men det är just det vi måste, vi måste börja prata om det för att kunna få slut på det. Så nu skriver jag om det.
 
Om två dagar är det precis fyra månader sedan det hände men det var inte förrän igår jag vågade erkänna det, säga det högt. Jag blev våldtagen. Jag hade sex emot min vilja. Men jag insåg det ju inte då och jag kunde inte förstå varför ångesten höjdes det tiodubbla efteråt, varför jag stod i duschen i två timmar och skrubbade skrubbade skrubbade, varför självskadandet eskalerade och varför jag slutade äta på två veckor. DET VAR JU BARA SEX. Jag hade inte sagt nej, jag kämpade inte emot, jag hjälpte ju för fan till med att få av byxorna! 
 
Men jag ville inte. Jag ville verkligen verkligen inte. Så jag stängde av hela kroppen, kopplade bort allt och låtsades att jag var någon annanstans. Det var apati och jag viftade bort smärtan, till slut kändes det inte längre. Min kropp var där, naken i sängen, under hans kropp, utan något skydd som helst. Men jag var inte där, jag stod bredvid och tittade på. Såg, och kände, hur något slocknade inuti mig. Men jag förstod det ju inte då.
 
Efteråt åkte jag hem. Direkt. Tvingade mig själv att spy vid tågperrongen i Älvsjö och tryckte naglarna hårt hårt i armarna. Och jag grät. Dagen efter åkte jag till ungdomsmottagningen för att hämta ut ett dagen efter-piller men var orolig i flera veckor att jag ändå hade blivit gravid, MENSEN ÄR TRE VECKOR SEN. Men jag pratade aldrig om det med någon. Sa ingenting. Jag höll det inom mig. För jag skämdes, för det var ju ingen våldtäkt, jag sa aldrig nej och jag förtjänade det. Och han hade ju varit min vän, jag hade litat på honom.
 
Men ingen förtjänar det. Ingen människa förtjänar att bli våldtagen, hur ond du än må vara. Och en våldtäktsman är inte bara läskiga män som övefaller dig i skogen en sen kväll. Det kan vara vem som helst runtom dig, till och med en person du trodde att du visste vem det var och som du litade på, som du tyckte om. Han är en våldtäktsman och kommer alltid att vara en våldtäktsman.
 
Så vi måste börja prata om det och sluta varna för mörker och för hur man klär sig och istället börja säga till att det inte är okej att våldta. Lyssna och prata och FRÅGA personen du vill ha sex med om även denne vill det. Får du ett nej som svar så är det ett nej. Tystnad är nej. Att väja undan är nej. Allt utom ett JA är ett nej.
 
Nu ska jag börja prata om det, reda ut det och börja med en traumabehandling. Och kanske vågar jag anmäla honom någon dag. Jag vet att jag borde men det gör mig rädd. Men kanske vågar jag en dag.
 
Whatever we wear, wherever we go, yes means yes, and no means no

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här är så himla sant, och liknande har hänt både mig och mina vänner och så ska det inte vara. Och jag hoppas det blir bättre för dig, du är bra och fin.

2012-11-20 @ 13:08:17
Postat av: hanna

åh fina gosen, puss på dig <3

2012-11-20 @ 14:09:45
URL: http://destinylane.blogg.se/
Postat av: anonym

Gud jag beundrar dig att du tagit mod till dig att skriva och berätta om din historia.
Jag har nämligen också blivit våldtagen. Av min dåvarande pojkvän. Jag har bara vågat berätta för mina två bästa vänner, vågade knappt det. för jag var ju tillsammans med honom, då ville jag väl? Men nej jag ville inte, han tjatade massvis även om jag sa nej så tillslut gav jag efter. Jag minns en gång när han fick i mig jätte stark smuggelsprit och jag somnade, jag var helt borta men jag vaknade några gånger av hans stön. Han våldtog mig när jag deckat.
Jag fick nog. Jag förstod inte vad han gjort mot mig förens några månader efter jag gjort slut, men även då förnekade jag det. Sen började självskadebetendet. Jag visste aldrig vad jag höll på med längre, visste inte vem jag var, som du sa: jag var inte där, jag stod brevid och kollade på.

Du är inte ensam. Var stark.

Svar: Åh fina du. Du är stark du med. VI är starka, VI är inte ensamma, VI har varandra och så många fler. Kram.
Alina None

2012-11-20 @ 14:23:28
Postat av: Lisa

kram <3

2012-11-20 @ 14:57:23
URL: http://lisaborjegren.blo.gg
Postat av: Stina

Att du tar upp att en våldtäkt kan vara så mycket mer än vad de flesta tror är så grymt bra. Jag tror många försöker vifta bort det med den tanken "äsch, det var ju ingen riktig våldtäkt.." Vi får inte låta det bli en tabu.
Jag vet hur känns att bära på något, att ha en sten i magen. Jag har inte vågat berätta för någon och kunnat släppa min sten än.
Jag hoppas du mår bättre och känner dig lite lättare när du nu berättat. Du är otroligt starkt Alina.

2012-11-20 @ 15:56:25
URL: http://www.coexxxxist.tumblr.com
Postat av: matilda

så himla starkt av dig

2012-11-20 @ 18:44:55
Postat av: Lisa

mitt "kram <3" känns så fjuttigt, även om det är precis så jag känner. vill bara ge dig en kram. men vill också skriva detta; det är oerhört starkt av dig att skriva detta inlägg OCH även publicera! det är viktigt att prata om det, det tror jag med, ingen ska behöva känna skam för att ha blivit våldtagen. kram igen!!!

2012-11-20 @ 21:24:49
URL: http://lisaborjegren.blo.gg
Postat av: clara

det är så sant & du är så stark & och du är bäst

2012-11-21 @ 13:28:14
Postat av: Hanna

Jag blev sexellt utnyttjad. Han var tio år äldre än mig, kom från ett annat land och utnyttjade mig i fem dagar i sträck. Han var min första. Och han sa att han älskade mig. Men även de djupaste såren läker. Det var 15 månader sen han förstörde mig, och idag gör det inte lika ont. Det ordnar sig. <3

2012-11-21 @ 19:46:30
Postat av: p

du är så otroligt jävla stark ska du veta! Det krävs ett sånt mod och en sån styrka att inte bara våga erkänna det för sig själv utan att även våga prata om det. Jag hoppas verkligen det blir bättre!

och kom ihåg att du är riktigt jävla stark!

2012-11-21 @ 20:28:53
Postat av: Anonym

så OTROLIGT stark och vacker och BÄST är du!!! herregud vad jag önskar att jag kunde krama om dig, du är verkligen stark. ett nej behöver inte alltid vara att man säger ordet nej. jag blir så glad men samtidigt så fruktansvärt ledsen att det här hände.
åh du är så fantastiskt bra ska du veta!

2012-12-23 @ 19:31:27
Postat av: Dennis igen.

Jaha, när man inte kan diskutera och stå för vad man har skrivit antar jag att man springer och gömmer sig, sa aldrig något kränkande eller något som är direkt taskigt. Ville bara säga att du kanske har fått den här "våldtäkten" bakom foten och inte behöver må dåligt. Anledningen till att jag inte kan ge mig till känna på din twitter är eftersom jag inte har någon, det var min kompis som tyckte din text var lika rolig som jag tycker att den är och ville att jag skulle läsa den. Vänd dig till BUP istället för din blogg och twitter, de är så mycket bättre på att hjälpa dig med din "ångest". Alla har ångest och problem, agera inte som att du är den enda. Hoppas du får den uppmärksamheten du söker. Du kan också gå till polisen om det gör situationen bättre, för det kanske de gör.

2013-01-05 @ 18:52:26
Postat av: Lova

hej ditt lilla manssvin dennis. Jag hoppas jag aldrig behöver träffa dig eller ens se dig för den förra kommentaren och den här var de vidrigaste jag läst. Typiskt svin. Du skriver: du kanske fått den här "våldtäkten" bakom foten?!?!?!??!! EN VÅLDTÄKT ÄR EN VÅLDTÄKT OM MAN TYCKER DET SJÄLV?? Hur fan kan du mena att det inte va det??? Om hon inte ville så ville hon inte och då är den en fucking våldtäkt???
Du är ett enda stort rop på hjälp, googlar man på
Dennis IP: 37.197.13.89 kommer det upp en bild på ett fult jävla svin.
Tänk dig en värld där svart är vitt och vitt är svart. Tänk dig det.
kan du hålla dig borta här ifrån för just nu känns det som att det enda Du vill är att få uppmärksamhet. SVIN.

2013-01-05 @ 19:51:36
Postat av: Dennis igen.

"Jag hade inte sagt nej, jag kämpade inte emot, jag hjälpte ju för fan till med att få av byxorna!"

Då är det väl ingen våldtäkt? Förklara annars för mig hur det är en våldtäkt.

2013-01-05 @ 23:48:01
Postat av: Anonym

En till hipster som vill ha uppmärksamhet, din jävla jord

2013-01-06 @ 00:47:57
Postat av: lova igen

"Men jag ville inte. Jag ville verkligen verkligen inte. Så jag stängde av hela kroppen, kopplade bort allt och låtsades att jag var någon annanstans." eh är inte det en våldtäkt?

2013-01-06 @ 01:01:12
Postat av: Dennis igen.

men hur i helvete ska killen veta det om hon inte säger det!?

2013-01-06 @ 01:22:02
Postat av: celebikai

Dennis, hur tror du det kändes för henne när hon var i den situationen? ibland vågar man inte säga ifrån. Så var snäll och håll käft, våldtäkt är ALDRIG offrets fel.

2013-01-06 @ 01:57:08
Postat av: Anonym

inga tecken på delaktighet eller vilja är inte ett ja
och allt som inte är ett ja är ett NEJ!!!!!!!!

2013-01-06 @ 01:57:09
Postat av: lova igen

man kan väl fråga? känna vibbar? kolla in i ögonen? känna att du knullar någon som känns typ livlös? tycker du ska avgå nu.

2013-01-06 @ 02:01:30
Postat av: Dennis ännu en gång.

Men vafan, får ju inga vettiga svar. Det är väl hur klart som helst att det aldrig är offrets fel, nej betyder alltid nej, men vad händer då om man aldrig säger nej? Att hjälpa till att ta av byxorna är ett tecken på delaktighet enligt mig. Förstår ingen hur jag tänker, eller försvarar ni bara er vän och vågar inte diskutera det? Hoppas verkligen inte killen det gäller har fått läsa texten, tycker att det är kränkande mot honom om något, han förstår säkert inte ens vad han har gjort, eller vad han nu blir anklagad för. Förstår inte heller varför jag blir kallad manssvin bara för att jag ifrågasätter, varför lägger man upp något offentligt om man inte vill ha respons. Det är inget fel med att ifrågasätta och ni måste ju fan ge mig att det inte var helt solklart? Ni vet inte ens om ett litet nej hade fått killen att sluta, det hade de säkert. Om det inte hade hjälpt och han ändå hade fortsatt sexakten hade det varit en solklar våldtäkt. Hoppas jag får lite vettiga svar och inte massa påhopp.

2013-01-06 @ 05:22:48
Postat av: Lova

Ja jag förstår vad du menar med att det var oklart om hon ville eller inte. Men jag säger ju att det är mer än bara ett nej som är ett nej. Alina skriver ju det själv att allt som inte är ett ja är ett nej. Och det är ju en definitionsfråga men jag tycker att man inte kan ifrågasätta någon som väljer att skriva om en våldtäkt. Hur skulle det vara om du blev vi säger misshandlad och sen väljer att vara modig och skriva öppet om det i din blogg, och sen kommer det någon och skriver: men du låg ju bara där? Du gjorde ju inte motstånd? Du reste dig ju till och med en gång så de trodde du ville ha mer stryk?
Och förresten så är det inga påhopp vi skriver?? Vi skriver väl exakt lika mycket svar och har lika mycket resonemang som du. Och det handlar inte om att vi är kompisar med Alina?! Hade det varit du i samma situation så hade jag försvarat dig lika mycket. Och tyck för fan inte synd om våldtäktsmannen.

2013-01-06 @ 10:46:38
Postat av: Lova igen

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/india-gang-rape-victims-father-1521289

Då är det väl hennes fel oxå antar jag? Hon sa ju aldrig nej.

2013-01-06 @ 10:49:27
Postat av: Fredrika

Att någon som blivit våldtagen ska behöva stå ut med förnedrande kommentarer... Som många sagt tidigare, våldtäkter kan definieras på olika vis. Men i grund och botten handlar det om att man inte vill ha sex. Att man inte vågar säga nej kan bero på många olika saker, så som rädsla för vad som kan hända om man säger nej. Idag är det ju tyvärr så att man måste ha sagt nej och gärna ska man kunna visa spår på våld för att gärningsmannen ska straffas på rätt vis.
Jag kan bara hoppas att det kommer gå bra för dig Alina! Det jag har läst här och twitter tyder på att du är en stark person i grund och botten, även fast dina fötter blir undanslagna för dig ibland. Så som de har blivit i detta inlägg. Tänk inte på vad Dennis säger, utan ta till dig alla positiva kommentarer från dina vänner och andra! Du förtjänar så mycket mer!

2013-01-06 @ 12:29:24
Postat av: Dennis.

men Lova lilla, varför ger du mig ett så jävla bra svar för att sedan sudda bort alla lite högre tankar jag fick om dig igenom att jämföra detta med grupp-våldtäkten i Indien. Tycker inte ett piss synd om "våldtäksmannen", det är bara det att jag tror inte han har gjort något fel då han säkert trodde att hon ville ha sex lika mycket som henne. har inte förnedrat någon.

Svar: HUR KAN DU VETA ATT DET DU SÄGER INTE ÄR KRÄNKANDE ELLER FÖRNEDRANDE? Förresten undrar jag om du verkligen har läst min text, ordentligt. För det verkar inte som det. Ja, han "trodde" kanske det men han var inte säker och jag VILLE INTE. Ska du knulla med någon ska du veta säkert innan om denne vill eller inte.
Alina None

2013-01-06 @ 19:11:56
Postat av: Sara

Jag blev utsatt för samma sak för ett år sen. Det dumma jag har gjort är att jag hela tiden sagt att jag låg med hen frivilligt, ända fram tills att jag såg hen för några veckor sen och då började minnena komma tillbaka. Man kan säga att jag precis kommit på vad som verkligen hände och har till och från tänkt att det var mitt fel. Därför vill jag bara säga att det känns så otroligt jävla bra att du vågar skriva om detta. Du är jättemodig och det hjälper så otroligt mycket!

2013-07-03 @ 09:20:05
URL: http://sara-rosengren.blogspot.se

Ge ett avtryck:

Vad du heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (bara för mig)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0